meisje_met_ijsje

Meer omzet uit softijs na de zomer

Hoe kun je ook een mooie omzet uit softijs halen als buiten de temperatuur daalt? Laat je in ieder geval inspireren en wees creatief. Snackkoerier geeft een voorzet.

Softijs verkopen tijdens de koudere maanden; het moet bij je zaak en gasten passen, maar het is heel goed mogelijk als je er wat energie insteekt. Softijs leent zich perfect als basis voor een dessert en smaakt alleen maar beter met diverse toppings. Daarom: vijf kansen voor meer omzet met softijs na de zomer.

1.Schakel de machine niet uit
De aanschaf van een softijsmachine gaat gepaard met een investering die in alle maanden van het jaar moet worden afgeschreven. Het is dan ook zonde als je in de winter wel afschrijvingen boekt, maar geen omzet op ijs. Kortom: als je omzet wilt maken met je ijsmachine in de winter, dan moet je hem niet uitschakelen zodra het warme weer voorbij is.

Natuurlijk verkoopt ijs zichzelf beter wanneer het kwik stijgt, maar ook in de koudere maanden liggen er genoeg kansen. Leveranciers weten uit ervaring dat ondernemers die in de winter de ijsmachine aan laten en winterse ijscreaties aanbieden, ook in het voorjaar en de zomer hogere ijsomzetten behalen.

2. Focus op aankleding
De meest simpele manier om meer omzet te halen uit softijs, is door de ijsjes aan te kleden met allerlei opties. De mogelijkheden zijn eindeloos. Een paar centen extra vragen voor de disco-, nootjes- of chocoladedip doen de meeste cafetaria-ondernemers al. Je kunt echter ook varianten aanbieden met twee, drie of meer toppings. Gebruik dessertsauzen, vers fruit, notenrepen, pindakaas, chocoladerepen en -snacks, snoepjes, spekjes, koekjes, slagroom: het kan niet gek genoeg. Ook de hoorntjes kun je versieren met een basis van chocoladedip en nog iets extra’s, zoals disco of nootjes.

Heb je de mogelijkheid om ijscoupes in glaswerk of op een mooi bord aan te bieden? Doen! In plaats van €1,50 voor een normaal formaat oubliehoorn, kun je coupes verkopen met een prijs rond de €4 of zelfs €5. Dat is een meerverkoop van maar liefst 250 tot 350 procent. Ook luxere hoorntjes, zoals een hoorntje met chocolade van binnen of een Deense ijswafel, kennen een interessante marge. Er gaat minder softijs in en iets meer topping op, maar ze kunnen worden verkocht voor €3,50 of €4.

3. Bedenk seizoensvaraties
Heb je een druk bezochte locatie of een cafetaria met zitgelegenheid? Dan heb je de perfecte zaak om ook in de herfst en de winter een mooi aanbod met softijs neer te zetten. Een softijsje op de hand is in de winter minder populair. Maar, ijs kan als dessert wel onderdeel zijn van de maaltijd.

Er zijn kansen en smaken genoeg om een compleet winterse ijskaart te vullen. Denk bijvoorbeeld aan de feestdagen zoals Kerst en Oud en Nieuw. Ook Sinterklaas leent zich wekenlang voor een sintsorbet of een pietencoupe. Halloween kan een thema zijn voor een spookachtig softijsje en Sint Maarten is dé gelegenheid voor een ijsje met allemaal snoep. Bovendien liggen de supermarkten en groothandels vól met snoep, koek en chocolade die kunnen worden gebruikt in softijsjes. Kijk er eens anders naar en bedenk hoe je het bijvoorbeeld verkruimeld kunt
gebruiken op het softijs.

Wat betreft milkshakes is het simpelweg zoeken naar winterse smaken. Ga niet alleen voor aardbei, banaan en vanille, maar varieer door een winterse smaak milkshake saus te kiezen. Winterse smaken zijn bijvoorbeeld speculaas, appeltaart en salted caramel.

4. Doe meer aan promotie
Softijs is een impulsproduct, mensen moeten het zien om er zin in te krijgen. Met name in de winter is dat belangrijk, want het koude weer maakt ijs een minder logische keuze. Overigens wordt in Finland het meeste ijs gegeten van alle Europese landen, dus ook in Nederland is het mogelijk om ijs te verkopen in de winter. De marketing moet alleen
anders worden ingestoken.

Besteed daarom nog meer aandacht aan signing: een stoepbord, een winterse ijskaart op tafel, communicatie via beeldschermen et cetera. Maak de mooiste foto’s, want zien doet verkopen! Trek het winterthema overal in door en zorg dat het een geheel is. Focus je met name op het verlekkeren van je gasten binnenshuis. Vraag bijvoorbeeld je gasten na hun maaltijd of ze zin hebben in een ijsje na het eten en bezorg hen dan de ijskaart met de winterse coupes. Hoe vaker dit lukt, hoe beter, want zien eten doet eten. Zeker als een aantrekkelijk ijsje wordt gepresenteerd, is de kans groot dat andere gasten ook spontaan zin krijgen in zo’n lekker dessert.

Onderschat de kracht van sociale media niet. Maak mooie foto’s van je producten, vraag je volgers een ander te taggen. Schrijf desnoods een wedstrijd uit onder je volgers voor een sprankelend nieuwsjaarsijsje, dat je per 1 januari op de kaart kunt zetten. Of organiseer een battle voor je medewerkers, waarin ze kunnen strijden om een ijsje met hun naam op de kaart. Geef wel een paar
eisen mee: goed verkoopbaar, gemakkelijk te maken en ingrediënten goed verkrijgbaar en houdbaar.

5. Zoek overal naar inspiratie
Suikerspin, marshmellow, bladgoud, Oreo, kersen, popcorn, pindakaas; als je online zoekt op toppings voor op ijs, zijn de mogelijkheden oneindig. Werkelijk alles is mogelijk, het enige waar je op moet letten, is het smakenpallet. Creëer lekkere ijsjes met toppings die bij elkaar passen en ga voor creaties die in jouw buurt uniek zijn.

Inspiratie is echter niet alleen online vindbaar. De snoep-, koek- en chocoladeschappen van de supermarkten bieden honderden ingrediënten. Denk aan bokkepootjes, speculaasjes, stroopwafels, Toblerone, KitKat, M&M’s: alles is geschikt. Bijna alle supermarkten brengen dikke glossy magazines uit in december met tientallen recepten voor desserts. En ook bij de bakker om de hoek
is inspiratie te vinden: macarons, donuts, kokosmakronen, appeltaart, brownies.

Vraag ook eens naar inspiratie bij de leverancier van jouw softijs(machine). Leveranciers spelen continu in op veranderingen en actuele zaken in de maatschappij. De promotieteams haken daar uiteraard op in met ludieke acties, nieuwe producten of varianten en promotiemateriaal.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met:
Wilma Nijssen van Dupon, Hennie Koebrugge van Njoy Softijs, Fred Zorge van Nissei, Charlotte Beek van Nic Nederland BV, Mieke Schipperen-Peters van Europe Ice, Patrick Bezuijen van Eetwinkel ’t Hoekje in Oudorp, Jolanda Roke van AnyTyme Ommen en Roger Gielen van Snackpoint.
Eerste publicatie door Suzanne Dekker op 2 okt 2018
Laatste update: 1 okt 2018